Urząd Gminy to miejsce, w którym można załatwić wiele spraw – mieszkalnych, komunikacyjnych i obywatelskich, architektoniczno-budowlanych, budowlanych, geodezyjnych, a także związanych z gospodarką odpadami komunalnymi i ochroną środowiska. Dotyczy to także Urzędu Gminy w Czernicy. Jakie sprawy można rozwiązać w owym miejscu?
Urząd Gminy w Czernicy zajmuje się sprawami dotyczącymi lokali mieszkalnych. Urzędnicy przyznają dodatki mieszkaniowe lub energetyczne, a także świadczenia na fundusze alimentacyjne. Na wniosek mieszkańca gminy mogą wydać zgodę na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej (przygotowanej dla danego lokalu). Rozpatrują również wnioski dotyczące spraw repatriantów. Przyznają różne świadczenia rodzinne: dodatki, zasiłki, świadczenia pielęgnacyjne, zapomogi, prawa zasiłku dla opiekuna, prawa do świadczenia rodzicielskiego. To tutaj wydawana jest Karta Dużej Rodziny.
Urzędy Gminy zajmują się wydawaniem różnych dokumentów obywatelskich, np. dowodów osobistych, dowodów rejestracyjnych, prawa jazdy. To tu można dokonać rejestracji i wyrejestrowania pojazdu (nowego lub używanego), wymeldowania.
Mieszkańcy gminy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, również powinni zwrócić się do Urzędu. Dotyczy to m.in. wydania zaświadczenia o ewidencji działalności gospodarczej, zezwolenia na sprzedaż alkoholu (jeżeli mieszkaniec prowadzi własny sklep), wnioski o wpis CEIDG.
Jeśli dany mieszkaniec buduje dom lub dokonuje jego przebudowy, musi zwrócić się do Urzędu Gminy w sprawie decyzji o pozwoleniu na budowę. To tu wydawany jest tzw. dziennik budowy oraz wypis i wyrys na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W Urzędzie rozpatruje się wnioski o odstępstwa od warunków technicznych, a także wydaje decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę danego budynku.
Geodeci również powinni zwrócić się do Urzędu Gminy w sprawie wniosku o ewidencję gruntów i budynków. To w tym miejscu decyduje się o nazwach miejscowej ulicy, placu, drogi. Urzędnicy ustalają wysokości i wypłatę odszkodowania za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne.
Ochrona środowiska to dziedzina, którą również rozpatruje się w Urzędzie Gminy. W owym miejscu należy przedłożyć opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Urzędnicy wydają pozwolenie na wprowadzanie pyłów lub gazów do powietrza, przyjmują informację o tym, na jakich budynkach znajduje się azbest.