Skrzynia automatyczna Super Select w Mitsubishi: Wzór do naśladowania

W świecie motoryzacji, gdzie innowacja i wydajność idą w parze, skrzynia automatyczna Super Select od Mitsubishi stanowi prawdziwy przełom. To nie tylko zwykła skrzynia biegów, ale technologia, która zmienia sposób, w jaki kierowcy doświadczają jazdy. Zastanawiasz się, co sprawia, że Super Select jest tak wyjątkowa? Przyjrzyjmy się bliżej.

Innowacyjność na każdym kroku

Super Select to nazwa systemu napędu na cztery koła produkowanego przez Mitsubishi Motors, stosowanego na całym świecie. Pierwszy raz wprowadzony w 1991 roku w drugiej generacji Mitsubishi Pajero, system ten oferuje wybór między czterema trybami napędu na tylne lub wszystkie koła, zarówno w wysokim, jak i niskim zakresie, wybieranych za pomocą dźwigni umieszczonej obok dźwigni zmiany biegów.

Cztery tryby dla maksymalnej adaptacji

Super Select wyróżnia się na tle ‘tradycyjnych’ systemów 4WD, oferując więcej trybów napędzanych osi w obu zakresach niż większość innych systemów dostępnych na rynku. Obejmuje on:

  • 2H (2WD, wysoki zakres): 100% dostępnej mocy jest wysyłane do tylnej osi.
  • 4H (4WD, wysoki zakres): Moc jest wysyłana zarówno do przedniej, jak i tylnej osi, podczas gdy centralny dyferencjał pozostaje odblokowany.
  • 4HLc (4WD, wysoki zakres, zablokowany centralny dyferencjał): Moc jest wysyłana do przedniej i tylnej osi z zablokowanym centralnym dyferencjałem, zapewniając, że pewien procent mocy jest nadal wysyłany do przednich osi, nawet jeśli tylna koło się ślizga (i odwrotnie).
  • 4LLc (4WD, niski zakres, zablokowany centralny dyferencjał): Moc jest wysyłana do przedniej i tylnej osi z zablokowanym centralnym dyferencjałem, jednak stosunek przełożenia jest podwojony, zwiększając moment obrotowy ponad dwukrotnie i zmniejszając prędkość w każdym z biegów o ten sam czynnik.

    więcej na temat napędów 4×4 znajdziesz w naszym artykule: Przewodnik po napędach 4×4 we współczesnych samochodach

Dostosowanie do każdej sytuacji

Super Select został zaprojektowany z myślą o dostosowaniu do różnorodnych warunków drogowych i terenowych. Tryb 2H jest przeznaczony do codziennego użytku, 4H do jazdy po żwirze, mokrych drogach, śniegu lub w warunkach pyłowych, 4HLc do szybkiej jazdy w trudniejszym terenie, a 4LLc do ekstremalnego off-roadu. To elastyczność, która sprawia, że Super Select jest wzorem do naśladowania.

Zaawansowana operacja i mechanika

W nowoczesnych wersjach Super Select, takich jak w Pajero Sport i Tritonach, wybór odbywa się za pomocą elektronicznego pokrętła. Wszystkie wersje angażują 4WD za pomocą elektromagnetycznie aktywowanych siłowników próżniowych i fizycznych łączników na skrzyni rozdzielczej. To połączenie sprzęgieł psich i działania próżniowego może powodować wolne załączanie przy zmianie na postoju, podczas gdy zmiana w ruchu jest zazwyczaj natychmiastowa.

Wpływ na off-road

Zaangażowanie 4HLc lub 4LLc automatycznie przełącza kontrolę trakcji Mitsubishi na tryb terenowy dla pojazdów wyposażonych w MATT (Mitsubishi All-Terrain Technology). Ten tryb wyłącza kontrolę stabilności i modyfikuje sposób implementacji kontroli trakcji. System działa z szybkością zbliżoną do wydajności blokady dyferencjału w większości terenów.

Kończąc

Skrzynia automatyczna Super Select od Mitsubishi to więcej niż tylko skrzynia biegów; to technologia, która zmienia sposób, w jaki doświadczamy jazdy. Dzięki swojej adaptacyjności, zaawansowanej mechanice i wpływowi na off-road, Super Select jest prawdziwym wzorem do naśladowania w świecie motoryzacji.