Kiedy warto korzystać z outsourcingu IT?

Zdecydowana większość firm potrzebuje choćby skromnej infrastruktury informatycznej. Jej stworzenie, jak i późniejsze zarządzanie, wymaga określonych kompetencji, dlatego tak dużą popularnością cieszy się outsourcing IT. Jak wygląda taka usługa i czy rzeczywiście opłaca się z niej korzystać?

Na czym polega usługa outsourcingu IT?

Dokładny zakres umowy obie strony ustalają indywidualnie, ponieważ mała firma korzystająca z trzech komputerów ma całkiem inne potrzeby niż duża korporacja. Firmy zajmujące się świadczeniem usług IT zazwyczaj dają do wyboru kilka pakietów, tak by klient mógł wybrać coś odpowiedniego dla siebie, bez przepłacania za rzeczy, z których nigdy nie będzie korzystać. W Enicom można liczyć na pełny outsourcing, obejmujący administrowanie sieci i serwerów, zarządzanie całym sprzętem informatycznym, hosting, archiwizację danych, aktualizacje oprogramowania, naprawy, doradztwo, audyty, szybkie wsparcie w razie nagłej awarii systemu informatycznego.

Czy outsourcing jest lepszy niż własny dział IT?

Zazwyczaj tak, ponieważ stworzenie takiego działu to poważne koszty – konieczne jest zatrudnienie przynajmniej kilku specjalistów, zapewnienie im pomieszczenia oraz sprzętu, regularne doszkalanie kadry, etc. Zlecenie opiekę nad infrastrukturą IT zewnętrznej firmie jest dużo wygodniejsze, i to nie tylko dla małych firm, ale również dużych przedsiębiorstw.

Outsourcing czy pogotowie informatyczne?

Stała umowa outsourcingowa oznacza, że co miesiąc trzeba płacić firmie IT za jej usługi. Pogotowie informatyczne pojawia się dopiero w momencie, gdy rzeczywiście potrzebne jest wsparcie IT i dokładnie za tą interwencję wystawiany jest rachunek. Pogotowie wydaje się więc bardziej opłacalne, ale w rzeczywistości to outsourcing IT wychodzi taniej – firma zwykle potrzebuje stałego nadzoru swojej infrastruktury informatycznej i właśnie mając takie ciągłe wsparcie unika się poważniejszych awarii.

Do tego pogotowie informatyczne nie zawsze może przyjechać od razu, podczas gdy outsourcing IT zapewnia natychmiastową reakcję na zaistniałe problemy. Dochodzi jeszcze kwestia bezpieczeństwa danych – przy sporadycznej albo jednorazowej współpracy jest większe ryzyko, że wrażliwe informacje wyciekną z firmy. Dłuższy przestój spowodowany awarią systemu IT to także większe straty dla firmy i spore utrudnienie w wykonywaniu obowiązków służbowych.