Jak program lojalnościowy B2B może pomóc Twojej firmie?

Coraz częściej i chętniej korzystamy z programów lojalnościowych. Jako konsumenci często wybieramy marki, które oferują nam dodatkowe benefity. Jednak programy lojalnościowe służą również do budowania relacji i stabilnej współpracy między kontrahentami biznesowymi. Program lojalnościowy B2B w czasach dużej konkurencyjności pozwala firmie ustabilizować swoją pozycję w branży i wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się więcej o budowaniu lojalności w obszarze B2B.

Program lojalnościowy B2B, a B2C

Nadrzędnym celem programu lojalnościowego B2C jest wzrost sprzedaży, częstotliwości zakupów i średniej wartości koszyka. Z kolei programy lojalnościowe B2B koncentrują się na budowaniu relacji biznesowych. Ta różnica wymusza zupełnie inne spojrzenie na program lojalnościowy, niż ma to miejsce przy współpracy z konsumentami.

Przy planowaniu programu lojalnościowego B2B należy uwzględnić nie tylko potrzeby kontrahenta, ale również specyfikę funkcjonowania jego firmy i jej mechanizmy wewnętrzne. Należy go dobrze poznać, aby potem zaproponować konkretną współpracę. Proces decyzyjny będzie zapewne trwał dłużej, niż w sektorze B2C, gdzie klient szybciej podejmuje decyzję pod wpływem emocji. W relacjach biznesowych emocje zastępowane są racjonalną oceną sytuacji i analizą korzyści wynikających ze współpracy.

Program lojalnościowy B2B sposobem na silne relacje z kontrahentami

Oczywiście program lojalnościowy B2B, podobnie jak B2C, ma motywować uczestników do częstych i regularnych zakupów. Jednak stała współpraca kontrahentów, wzmocniona pozytywnym efektem programu lojalnościowego, potrafi skutecznie budować przewagę konkurencyjną. Długofalowe relacje zapewniają korzyści obu stronom – przykładowo producent lub dystrybutor ma stałe comiesięczne wpływy ze sprzedaży, a sklep detaliczny ma zapewniony dostęp do produktów oraz szeregu usług towarzyszących.

Program lojalnościowy B2B pomaga w budowaniu pozytywnej relacji firma-firma na przykład poprzez zapewnienie dodatkowe wsparcia w sprzedaży dostarczanych towarów i usług. Dzięki temu kontrahent może realizować swoje plany sprzedażowe i lepiej zadbać o swojego klienta. A to pomaga wzmocnić relacje w dłuższej perspektywie.

Program lojalnościowy B2B stanowi również doskonałą okazję do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez organizację szkoleń, konferencji i spotkań. Takie działania mogą przynieść wymierne korzyści obu stronom.

Jak wdrożyć skuteczny program lojalnościowy B2B dla firm?

Na pewno należy zacząć od poznania swoich odbiorców. Proces ten trwa dłużej niż przy programach lojalnościowych B2C. Trzeba nie tylko poznać, ale i zrozumieć potrzeby organizacji oraz mechanizmy, jakie zachodzą wewnątrz firmy. Następnie należy zaplanować system nagród i benefitów, a także sposób ich przyznawania. Najłatwiejszą metodą jest zbieranie punktów za zakupy i ich wymiana na nagrody. Jednak żeby jeszcze bardziej zaangażować kontrahenta, warto wdrożyć dodatkowe elementy motywacyjne, jak grywalizacja, loteria czy konkurs.

Zarządzanie programem lojalnościowym B2B najczęściej odbywa się za pośrednictwem systemu informatycznego. Należy wybrać takie rozwiązanie, które zagwarantuje możliwość realizacji własnej, indywidualnej strategii na program lojalnościowy. Wsparcie w tym zakresie oferuje m.in. Loyalty Starter, dostawca nowoczesnego systemu do obsługi programów lojalnościowych.

Założenia programu lojalnościowego B2B różnią się od programów lojalnościowych dla klientów, dlatego należy je planować w inny sposób. Kluczowa jest koncentracja na budowaniu trwałych relacji, aby kontrahent świadomy korzyści wynikających z uczestnictwa w programie zdecydował się na podjęcie długofalowej współpracy.