Czym jest work-life balance i jak go osiągnąć?

Termin work-life balance jest stosowany do opisania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Stworzenie sobie zbalansowanych warunków życia jest dużym wyzwaniem, które może się wiązać z  wieloma trudnościami, jednak w dzisiejszych czasach, kiedy każdy tak mocno dąży do osiągania coraz większej liczby celów, takie zachowanie zaczyna mieć coraz większe znaczenie. W artykule dokładniej opisujemy, na czym polega koncepcja work-life balance, jakie może nam przynieść korzyści oraz co można zrobić, żeby móc osiągnąć work-life balance w praktyce.

Założenia koncepcji work-life balance

Koncepcja równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym jest rozwijana na świecie już od dawna. Początki takiego trendu na Zachodzie pojawiły się na początku lat 80. XX wieku wśród pracowników wielkich korporacji w Stanach Zjednoczonych. Powodem takiej zmiany były ich zmagania z trudnościami związanymi z gwałtownym wzrostem gospodarczym. Takie warunki sprawiły, że pracownicy musieli pracować dłużej i ciężej i w naturalny sposób zaczęło się to odbijać na ich życiu prywatnym. Nadmiar pracy sprawiał, że przestali mieć czas na regenerację oraz na kontakty z rodziną i ze znajomymi. Z czasem oczywiście wpłynęło to też na ich wydajność i na osłabienie motywacji do pracy. Koncepcja work-life balance stała się dobrą odpowiedzią na powstałe problemy. Jest też właściwym sposobem podejścia do  życia obecnie, czyli w czasach, gdy już wszyscy jesteśmy zabiegani i mamy mnóstwo różnych obowiązków.

Z jakimi korzyściami wiąże się work-life balance?

Brak równowagi pomiędzy życiem prywatnym a życiem zawodowym w pewnym momencie prowadzi do pracoholizmu, nadmiernego stresu, a po pewnym czasie może też skutkować wypaleniem zawodowym. Poprzez zadbanie o work-life balance można właściwie wpłynąć nie tylko na swoje relacje z bliskimi i inne kontakty społeczne, ale również na swoją wydajność i motywację do pracy. Uwagę na ten problem zwraca wielu specjalistów, nie tylko psychologów, ale także mówców motywacyjnych, którzy spotykają się z pracownikami firm, żeby pomóc im w tworzeniu i w osiąganiu swoich celów. Zadbanie o work-life balance sprawia, że w życiu prywatnym i zawodowym będzie towarzyszyło nam znacznie mniej stresu i zmęczenia. W praktyce koncepcja ta sprawi też, że będziemy w stanie lepiej zadbać o swoje zdrowie, ponieważ przepracowanie i bycie w stałym napięciu z czasem wiąże się z powstaniem wielu problemów zdrowotnych, nie tylko natury psychicznej (np. depresją), ale także ze zwiększoną podatnością na różnego typu infekcje.

Co można zrobić, żeby osiągnąć work-life balance w praktyce?

Wprowadzenie koncepcji work-life balance w dużej mierze zależy od pracodawców. Na szczęście coraz częściej właściciele i zarządcy firm starają się zrobić wszystko, żeby stworzyć swoim pracownikom takie warunki pracy, w których spokojnie mogą łączyć życie prywatne z życiem zawodowym. Uwagę na to w prowadzonych wykładach motywacyjnych dla firm często zwraca np. Robert Korzeniowski, z którego usług korzysta coraz więcej zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Wprowadzanymi przez pracodawców elementami, które mają na celu zadbanie o spełnienie założeń koncepcji work-life balance, są np. elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej, organizowanie dla pracowników imprez integracyjnych, dostęp do dodatkowych kursów i szkoleń oraz dodatkowe dni urlopu. W dążeniu do osiągnięcia work-life balance ważne jest też zachowanie samych pracowników. Powinni oni potrafić ustalać priorytety na każdym polu – i w życiu zawodowym, i w prywatnym. Muszą też potrafić dobrze planować swój czas, nauczyć się asertywności oraz zadbać o zapewnienie sobie odpowiedniej ilości rozrywki i aktywności fizycznej.