Czy wynajem powierzchni magazynowej może być zaliczony jako koszt uzyskania przychodu?

Rozpoczynanie działalności gospodarczej wiąże się z poszukiwaniami obiektu, w którym będzie można ją prowadzić. Przed podobnym wyzwaniem stają przedsiębiorcy, którzy rozwijają swój biznes i potrzebują większej powierzchni biurowej oraz przestronnego zaplecza magazynowego. Podejmując decyzję, muszą wśród innych czynników uwzględniać także sprawy związane z podatkami.

Działalność biznesowa i wynajem odpowiedniej powierzchni

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością posiadania pomieszczeń, w których będzie mogła być wykonywana. W zależności od branży, w jakiej funkcjonuje przedsiębiorstwo oraz specyfiki związanej z oferowanymi produktami lub usługami, w grę mogą wchodzić zarówno pomieszczenia biurowe, jak i punkty, gdzie będzie realizowana sprzedaż. Jeżeli biznes będzie się wiązał z wytwarzaniem lub przetwarzaniem rozmaitych produktów – dostosowanych do tej roli hal produkcyjnych.

W przypadku większości firm nie obejdzie się bez miejsca do składowania towarów – będzie ono potrzebne zarówno przy prowadzeniu handlu hurtowego czy detalicznego, jak i wówczas, gdy specjalnością okaże się produkcja. Podobnie jak przy innych obiektach kluczowe znaczenie będzie miał metraż i wysokość hal oraz ich lokalizacja, która powinna gwarantować możliwość korzystania z wybranego transportu kołowego, jeśli chodzi o dopuszczalny tonaż ciężarówek. Liczyć się będzie łatwy dojazd do głównych dróg, co ma znaczenie w sytuacji, gdy przewożone będą większe ilości towarów, a także niezbędna infrastruktura np. obecność placu manewrowego czy miejsc do parkowania.

Nie można zapominać o poziomie opłat, które zwykle należą do najważniejszych kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę, szukając powierzchni magazynowej do wynajęcia. W Poznaniu korzystne warunki, jeśli chodzi o lokalizację, standard i stawki oferuje Business Park Grunwald.

Koszty najmu a podatki

Wielu przedsiębiorców rozważając najem powierzchni magazynowej czy biurowej, zastanawia się, czy nie korzystniej byłoby zdecydować się na budowę własnej siedziby. Choć taka perspektywa może okazać się kusząca, to ze względów podatkowych w większości przypadków o wiele korzystniejszy okaże się najem np. pomieszczeń dostępnych w Business Park Grunwald. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wynajęcie magazynu czy biura stanowi koszt uzyskania przychodu, co pozwala na odpisanie całego wydatku.

W sytuacji budowy własnego obiektu jedyną możliwością będzie zaliczenie go do środków trwałych i comiesięczne amortyzowanie, co sprawia, że całość będzie mogła być zaliczona do kosztów w o wiele dłuższym czasie. Ponadto amortyzacja roczna to jedynie 2,5% kwoty inwestycji, więc amortyzuje się przez 40 lat.  Warto również podkreślić, że w przypadku inwestycji kapitał zostaje zamrożony na długie lata, przez co nie można wykorzystać go do rozbudowy firmy. Dodatkowo w związku z inflacją trzeba liczyć się ze stratami podatkowymi.