Z roku na rok ceny paliw rosną, co jest dodatkowym impulsem dla kierowców do montowania instalacji LPG w swoich pojazdach. Pomimo że podwyżki nie omijają również gazu, to wciąż jest on najtańszą opcją napędzania pojazdu. Należy jednak mieć na uwadze, że zamontowanie odpowiedniej instalacji w danym pojeździe uzależnione jest w dużej mierze od rodzaju silnika.
Prawie każdy rodzaj silnika w samochodach może być zasilany LPG, jednakże nie zawsze będzie to opłacalne i bezpieczne. W starszych pojazdach niezbędna jest ocena stanu technicznego silnika oraz nadwozia i podwozia. Paliwo gazowe wymaga dobrego stanu technicznego silnika, jakiekolwiek nieszczelności komory spalania, nadmierne zużycie oleju może spowodować, że planowane przez nas oszczędności zostaną zniweczone przez częste wizyty w warsztacie montażowym.
Istnieją natomiast silniki, które świetnie się sprawdzają w sytuacji, gdy są zasilane paliwem gazowym. Należą do nich rozwiązania prezentowane przez Volkswagena. Jednym z nich jest 1.4 MPI 16V, który w wersji zmodernizowanej 86-konnej cechuje się doskonałymi parametrami przy zasilaniu LPG.
Dobrym wyborem przy w przypadku samochodowej instalacji gazowej są również silniki 1.0 MPI oraz 1.6 MPI wytwarzane przez Volkswagena. W pierwszym przypadku wpływ ma na to prosta konstrukcja, która sprawia, że łatwo jest ją połączyć w sposób kompatybilny z instalacją. W drugim przypadku jest to zasługa żeliwnych bloków oraz ośmiozaworowej głowicy. Obu silniki montowane były w samochodach seryjnych przystosowanych fabrycznie do zasilania LPG.
Te przykłady to oczywiście wybrane z pośród wielu innych jednostek napędowych nadających się do przystosowania do zasilania paliwem gazowym. Wiele modeli silników: Toyoty, Hondy, Grupy GM, Grupy PSM itd. również świetnie sprawdza się przy zasilaniu paliwem gazowym.
Montażem i dystrybucją instalacji gazowych w samochodach zajmują się takie przedsiębiorstwa jak AUTO GAZ ŚLĄSK.
Jeśli model silnika, który znajduje się w naszym pojeździe, daje możliwość bezproblemowego przystosowania do zasilania paliwem gazowym, to warto zdecydować się na ten krok. Decyzję tą szybko odczujemy w portfelu, biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny 95 i gazu, to ten drugi jest średnio o połowę tańszy.
Drugim wartym uwagi czynnikiem, który przemawia za zasilaniem paliwem gazowym, jest znaczne obniżenie emisji zanieczyszczeń. W przeciwieństwie do spalania benzyny w przypadku gazu powstaje ich znacznie mniej, co jest lepszym rozwiązaniem dla środowiska.