Co może świadczyć o tym, że silnik wycieraczek jest uszkodzony?

Wycieraczki to bardzo ważny element wyposażenia każdego samochodu. To od nich zależy, czy podczas opadów deszczu lub śniegu będziemy mieli dostateczną widoczność. Warto więc zadbać o to, by działały sprawnie. Oznacza to nie tylko wymianę piór wycieraczek, która powinna mieć miejsce przynajmniej raz do roku.

Silnik wycieraczek – co trzeba o nim wiedzieć?

Nie jest to bowiem jedyny element, który może ulec uszkodzeniu. Czasem zaskakują nas awarie silnika wycieraczek. Po czym poznać, że mamy z nią do czynienia? Co wtedy zrobić? Pora odpowiedzieć na te pytania.

Silnik wycieraczek, choć pozostaje niewidoczny na pierwszy rzut oka, jest najważniejszym elementem układu oczyszczania szyb. To on napędza wycieraczki oraz nadaje im różną prędkość, co pozwala na dopasowanie tempa ich działania do stopnia opadów. Jest to silnik elektryczny, który zasilany jest energią elektryczną z akumulatora.

Co może świadczyć o tym, że jest uszkodzony?

Większość osób uważa, że o uszkodzeniu silnika może świadczyć jedynie fakt, że wycieraczki nie działają. Tymczasem to nie do końca prawda. Wycieraczki przestają działać jedynie, jeśli silnik również będzie całkowicie niesprawny. Czasem jednak zdarza się tak, że mechanizm, który porusza wycieraczkami, jest po prostu zabrudzony lub niektóre z jego elementów zostały zużyte.

Silnik wycieraczek może wymagać wymiany również w sytuacjach, w których nie działają one tak jak powinny. Jeśli więc zauważymy, że praca wycieraczek jest głośna, poruszają się one w różnym tempie, wydaje się, że „skaczą” po szybie – w takim przypadku należy działać.

Zanim przystąpimy od wymiany silnika wycieraczek, warto jednak upewnić się, że problemy, które obserwujemy, nie wynikają ze zużycia innego podzespołu. Zacznijmy więc od sprawdzenia stanu piór. Jeśli są gładkie i nieuszkodzone, oznacza to, że naprawy lub wymiany wymaga właśnie silnik wycieraczek.

Jak wymienić silnik wycieraczek?

Wymiana tego elementu nie jest trudna i większość z nas może z powodzeniem przeprowadzić ją samodzielnie. Aby to zrobić, potrzebujemy rzecz jasna odpowiednich narzędzi. Wśród nich znajdują się podstawowe klucze, grzechotka oraz niewielki śrubokręt płaski i wkrętarka elektryczna. Przyda się także smar (najlepiej w sprayu) oraz odrdzewiacz.

Wymianę silnika wycieraczek możemy podzielić na kilka kroków, które należy wykonać po kolei. Oto one:

  • zdjęcie osłon przykrywających mocowanie wycieraczki,
  • odkręcenie nakrętki za pomocą grzechotki,
  • zastosowanie odrdzewiacza,
  • zginanie wycieraczki,
  • otworzenie maski oraz ściągnięcie osłon pomiędzy szybą a podszybiem,
  • odłączenie przewodu zasilającego,
  • odkręcenie śrub mocujących silnik,
  • wyjęcie silnika,
  • nasmarowanie ruchomych elementów smarem,
  • złożenie wszystkich wcześniej odkręconych elementów.

Podsumowując, nie tylko całkowity brak ruchu wycieraczek może być sygnałem tego, że należy wymienić ich silnik. Jeśli więc zauważymy, że nie pracują one prawidłowo – koniecznie wymieńmy pióra oraz upewnijmy się, że silnik działa jak należy. Tylko wtedy w razie opadów deszczu możemy liczyć na to, że zachowamy dobrą widoczność.