Automatyczna blokada mostu w samochodzie terenowym

Co to są automatyczne blokady? Automatyczne blokady, znane również jako “automatic lockers”, to mechanizmy dyferencjału, które automatycznie blokują i odblokowują koła na osi bez bezpośredniej interwencji kierowcy. Są one zaprojektowane, aby zapewnić lepszą trakcję w trudnych warunkach, automatycznie dostosowując się do różnic w przyczepności między kołami.

Jak działają automatyczne blokady mostów? Automatyczne blokady działają poprzez stałe połączenie obu kół na osi, co oznacza, że zawsze przekazują moc na oba koła, niezależnie od warunków trakcji. Kiedy jednak jedno koło musi obracać się szybciej niż drugie, na przykład podczas skręcania, system “odblokowuje” się, pozwalając na różnicę w prędkości obrotowej. Po zakończeniu manewru, system ponownie się blokuje, zapewniając równomierny napęd na oba koła.

Przykłady blokad:

  1. Detroit Locker: Jest to popularny typ automatycznej blokady produkowany przez Eaton Corporation. Zastępuje on cały zespół dyferencjału i działa na zasadzie mechanicznego blokowania i odblokowywania osi w zależności od warunków jazdy.
  2. Lunchbox Lockers: To prostsze wersje, które wykorzystują istniejący zespół dyferencjału i zastępują tylko wewnętrzne elementy, takie jak zębatki i wałki, specjalnymi płytkami blokującymi.

Zalety automatycznych blokad:

  • Automatyczna akcja: Nie wymagają one żadnej interwencji ze strony kierowcy, co oznacza, że można na nich polegać w każdych warunkach.
  • Zwiększona trakcja: Zapewniają znaczącą przewagę trakcyjną nad otwartymi dyferencjałami, szczególnie gdy przyczepność pod każdym kołem różni się znacząco.

Wady automatycznych blokad:

  • Zwiększone zużycie opon: Ponieważ koła są często blokowane, może to prowadzić do ich szybszego zużycia, szczególnie na twardych nawierzchniach.
  • Wpływ na zachowanie podczas jazdy: Podczas skręcania, automatyczne blokady mogą powodować charakterystyczne szarpanie i “pisk” opon. Mogą również wprowadzać znaczne podsterowność, która gwałtownie zmienia się w nadsterowność, gdy przekroczona zostanie przyczepność.

Alternatywy dla automatycznych blokad: Dla tych, którzy szukają mniej agresywnych opcji, istnieją alternatywy takie jak dyferencjały o ograniczonym poślizgu (LSD) i systemy kontroli trakcji, które mogą oferować bardziej płynną pracę i mniejsze zużycie opon, ale zwykle nie zapewniają takiej samej poziomu blokady, jak automatyczne blokady.

Automatyczne blokady są potężnym narzędziem dla tych, którzy potrzebują maksymalnej trakcji w trudnych warunkach terenowych lub podczas intensywnej jazdy. Chociaż oferują one znaczące korzyści w zakresie przyczepności, mogą również wpływać na komfort jazdy i zużycie opon. Wybór odpowiedniego typu dyferencjału zależy od indywidualnych potrzeb, stylu jazdy i często od kompromisu między wydajnością a komfortem.